Vull explicar una activitat que vam fer a l’escoleta el
passat dilluns, on vaig poder observar com els infants varen gaudir moltíssim
de l’activitat, que pretenia treballar el desenvolupament dels sentits. L’activitat
consistia en poder experimentar amb xocolata amb els seus diferents estats, colors
i formes. Disposàvem de xocolata blanc, xocolata amb llet i fondant, fideus de
xocolata i diferents peces de fruita, que havien dut els pares i els infants al
matí, ja que prèviament la mestra havia fet un llistat on ells s’havien anat
apuntant.
Els infants estaven asseguts a les cadires, i les mestres
els vam anar introduït tots els aliments. Primer van poder rompre les tabletes
de xocolata, ensumar-les, tastar-les,
inclús alguns es van atrevir a pintar amb la pastilla de xocolata com si fos
una cera de colors. Després vam treure alguns ralladors, i amb l’atenta mirada
de tots els infants una de nosaltres començar a rallar la xocolata blanca, desprès
d’haver-ho fet, els infants també ho van intentar. Les mestres els vam posar al
davant una muntanya de fideus de xocolata i de fideus de colors, juntament amb
la xocolata rallada. Els infants van reaccionar de maneres diferents; alguns agafaven
els fideus amb una grapada i s’ho ficaven dins la boca, d’altres ho feien d’un
amb un treballant la motricitat fina de manera molt precisa, d’altres feien
dibuixos amb les dits o amb la mà, i d’altres ho van tirar al terra d’una
manotada.
Finalment els vam oferir la xocolata fosa dins bols. Aquí
els infants es van emocionar. Ràpidament tots la van tastar, ficant el dit dins
el bol i després directament a la boca. Després alguns pintaven amb la xocolata
i el dit sobre la taula. També gaudien de veure com la xocolata anava caient
dels dits en forma de prims fils que anaven decorant la taula. En un moment
determinat, vam treure plàtans i mandarines pelades, i ho
deixarem sobre la taula, sense donar cap indicació. Ràpidament els infants van
ficar la fruita dins el bol, i qui no tenia bol, ho feia al bol del veïnat,
així la fruita amb xocolata encara estava més bona. Al veure que gaudien molt,
vam decidir fer una excepció i vam treure la fruita del berenar dels infants i
vam deixar que mengessin la seva fruita amb la xocolata.
Després, així com els infants s’anaven cansat de l’activitat
s’anaven aixecant i es dirigien al lavabo a rentar-se la cara i les mans, que
de ben segur estaven ben brutes. Abans de rentar-les, els infants es miraven al
mirall perquè fossin conscient que anaven bruts i ens havíem de rentar.
L'objectiu principal de l'activitat era el despertar dels sentits, és a dir, treballar el desenvolupaments dels sentits i la percepció (tacte, vista, gust, oida, olfacte). Volem que els infants a través d la manipulació i la experimentació desenvolupin els sentits. Un objectiu que pensam que vam aconseguir, ja que els infants, a través de la xocolata van poder treballar aquest desenvolupament general dels sentits que preteníem: el gust, el tacte, la vista, l'olfate i l'oida. Aixó ho vam aconseguir presentant la xocolata en diferents estadis, amb combinació amb altres aliments, i amb l'ajuda de diferents materials (culleres, bols, ralladors...)
Els infants van aprendre que la xocolata pot tenir diferents textures, diferents formes i diferents colors, que es dolç i molt agradable al gust, i que ho podem mesclar amb altres aliments, fet que provoca que canvii el gust (plàtan, maduixes, taronja...). També van aprendre que embruta, tant el paper, com la roba, al terra... Tot aixó ho vam poder valorar i avaluar a través de l'observació i la interacció directa amb els infants.
Finalment puc dir que l'activitat va ser un èxit, que vam aconseguir els objectius proposats, que va ser una activitat on els infants van gaudir molt, on es van treballar els sentits, i on les mestres vam disfrutar de veure als infants i també de menjar una mica de xocolata.
COMPETÈNCIES TREBALLADES:
Consider que amb aquesta entrada estic treballant la competència 1.2, ja que a la vegada que estic descrivint aquesta activitat, on tant els infants com les mestres varem gaudir molt, estic aturant-me a pensar si la nostra actuació com a mestres ha estat la correcta, si la activitat ha estat proposada com toca i sobre quins canvis hauríem de fer per a properes activitats semblants, a més de reflexionar sobre com han respost als infants i quins processos han seguit durant aquesta estona de joc amb la xocolata.
No hay comentarios:
Publicar un comentario