miércoles, 13 de marzo de 2013

Les competècies: com treballar-les i millorar-les


Amb aquesta entrada vull reflexionar sobre les competències que encara no tenc assolides o que consider que hauria de millorar, a més de poder trobar la manera de superar-les dins el meu entorn més proper.

Jo estic treballant a un escoleta, això hem permet poder analitzar-me dins el meu context de treball, i encara que des de un principi vaig considerar que moltes de les competències les tenia assolides, sempre es poden millorar. He de dir que estudiant el grau, he desenvolupat moltes estratègies que abans de no tenia, i que algunes ni tan sols pensava que fossin importants. Ara ho veig amb uns altres ulls….

Per començar consider que la competència 2 en general, que fa referència a la reflexió del procés d’aprenentatges pens que gairebé la tenc assolida favorablement, perquè tot i que no estigui en practiques, cada dia aprenc alguna cosa nova dels infants o de les meves companyes de feina. Com ja vaig dir, pens que en ocasions no trec al suc que podria treure del que fer de cada dia perquè no tenc temps d’aturar-me a pensar i reflexionar sempre que m’agradaria. Ho podria millorar trobant una estona cada dia, ja sigui a la feina o a casa per reflexió sobre el que, com, quan i perquè de les coses que passen al meu voltant al llarg de la meva jornada de feina. Al tenir el contacte directe amb els infants em dona una molt bona oportunitat per reflexionar sobre la meva manera de treballar i de fer les coses a l’escoleta, però també de les meves companyes. Si no m’atura a pensar, tot això passa de llarg, i és una oportunitat molt valuosa de veure les coses perduda. Pel que fa als dubtes o dilemes que hem sorgeixen, els hauria de donar més importància, el que puc fer és que sempre quedin per escrit, i així puc assegurar-me que he trobat la resposta als meus dubtes. El temps és el meu pitjor enemic.

Pel que fa a la competència 3 de reflexionar i analitzar el centre, ho faig constantment, i crec que en algunes ocasions massa. De la mateixa manera que analitzo la metodologia i la manera de treballar. Molts cops pos en dubte si és la manera correcte. D’aquesta competència, tal vegada podria millorar la 3.3, que parla de contrastar amb els documents de centre, ja que no recorro als documents sinó que hem baso en la metodologia i la filosofia del centre, tal vegada ho podria millorar revisant algun dia els documents per veure si el treball que fem està en concordança amb el que expliquen els documents i amb la filosofia que jo pens que seguim, o que el centre hauria de seguir.

Una competència que encara no acab de tenir assolida és la 4.1, però no perquè no sàpiga identificar els marcs teòrics que justifiquen les activitats que fem dins les aules, sinó perquè, com he dit abans, en moltes ocasions no m’atur a pensar, i el que he de fer es cercar el temps i el moment per fer-ho. Pel que fa a la competència 4.3, crec que no basta en basar les hipòtesis en els meus coneixements, sinó que en algunes ocasions hauria de recórrer als llibres o apunts per contrastar el que jo sé amb el que posen els llibre. Estructurà el temps i apuntar-ho a un quaderns és la manera de treballar-ho correctament.

Pel que fa a les competència 5, al no fer projecte de millora no puc treballar-les, i no sé si estan assolides o no.

A grans trets també parlaré de les COMPETÈNCIES DE PERRENOUD:

Pel que fa a la competència de organitzar ni animar situacions d'aprenentatge la tenc assolida, però en alguns moments em costa una mica sortir de la programació, que tanta feina ens ha duit i que amb tant il·lusió hem fet. La manera de millorar-ho podria ser fent una programació més oberta i flexible, que permeti fer canvis en qualsevol moment tenint en compte els interessos i ritmes dels infants.

La tercera competència, que fa referència ls alumnes amb diferències, ho podria millorar tenint una mica més de paciència i de calma en segons quines situacions, ja que em costa no perdre els nervis en situacions on veig que no puc treballar els objectius de l'infant o no puc atendre les seves necessitats de la manera que m'agradaria. La sol·lució també seria, que hi hagui dues mestres sempre que dins una aula hi hagui infants amb necessitats educatives especials.

Finalment, amb la competència de implicar als alumnes en els seus aprenentages i en el seu treball, consider que en algunes ocasions els jocs a la carta han de ser més oberts, aixó ho podria millorar deixant als infants jugar més lliurement al joc per racons, sense remarcar on ha d'estar cada cosa i perquè serveix, ja que ells poden considerar que els objectes tenen altres propietats i utilitats, on ells poden treure més suc...


Crec que l’experiència i la reflexió ajuden a establir i solidificar les competències, com a base per ser la mestra que volem ser, però si no trobam el temps per pensar i reflexionar és impossible poder assolir-les. Aquest és l’aspecte que he de treballar en general: trobar el moment per aturar-me a pensar i interioritzar tot el que passa al meu voltant, el que fan els infants i perquè ho fan. Cercar temps, que pens que sempre es possible, perquè qualsevol moment és bo.


COMPETÈNCIES TREBALLADES


1.2: consider que estic treballant aquesta competència perquè estic reflexionant sobre com ha de ser una bona actuació com a mestres, sobre les competècies que es necessari tenir i de quina manera es poden anar treballant.

2.3: la treball perquè estic reflexionant sobre els objectius que vull pretenc assolir, que en aquests moments són les competècies i de quina manera les vull aprendre poden aplicar-les al meu entorn més proper que es la meva feina a l'escoleta.

2.7: consider que és la competència que treball directament, ja que l'entrada fa referècia als meu errors o a aquells aspectes que no he desenvolupat i de intentar trobar estratègies per poder millorar-les o començar a aplicar-les i interioritzar-les.

No hay comentarios:

Publicar un comentario