Per
començar, vull partir de la definició de documental de la wikipedia, per saber
del que estam parlant “el documental es la expresión de un aspecto de la
realidad, mostrada en forma audiovisual. La organización y estructura de
imágenes y sonidos (textos y entrevistas), según el punto de vista del autor,
determina el tipo de documental.”
Consider que un documental te moltes possibilitats educatives, de fet, crec que un documental es quasi 100% educatiu, ja que té la funció de informar i documentar un tema concret. D’un documental es pot treure molt de suc, i crec que se s’utilitza un bon documental, amb la temàtica i llenguatge adequat, dins les aules d’infantil, els infants poden aprendre moltes coses.
Actualment les escoles els aprofiten quan treballen per
projectes, per aconseguir que els infants interioritzin els coneixements que
estan treballant. Normalment funcionen perquè és un tema triat per els mateixos
infants i que els crea molta curiositat.
Les temàtiques dels documentals són infinites, ja que
totes les qüestions, temes, personatges del món i de la historia poden ser interessants per ser
el punt de referència d’un documental. Podem trobar documentals que parlen de
la manera de viure dels animals, que ens expliquen la vida de personatges
importants de la història, que relaten conflictes, guerres, temes de interès
ciutadà, ens mostren les costums i cultures dels diferents països, races,
ètnies... Entre molts d’altres.
Personalment m’agrada mirar documentals que fan
referència a educació, al desenvolupament dels éssers humans i ha països, ja
que m’aporten coneixements nous que a nivell personal em criden molt l’atenció.
Dos documentals que he vist darrerament que m’han agradat molt han estat “en el
vientre materno” on explica el desenvolupament dels infants durant els 9 mesos
que estan dins a panxa de la mare, i “la educación el Finlandia de Salvados”,
on es comparava l’educació espanyola i finlandesa.
Crec que un documental es pot presentar de moltes
maneres diferents, que facin que la temàtica sigui molt més interessant, com
fan a “salvados”, on plantegen temàtiques actuals oferint entrevistes amb els
personatges implicats. Això és un punt favorable, ja que molta gent quan veu
que fan un documental, el documental de tota la vida canvien de canal, perquè
si la temàtica no ens interessa es solen fer molt monòtons.
He de dir que m’ha semblat molt interessant haver de
fer un documental per a aquesta assignatura, ja que és una cosa totalment
innovadora i que ens pot fer reflexionar molt, tant a nosaltres com a realitzadors,
com per els companys com a espectadors.
Parlant del nostre documental que tractarà d’un tema
relacionat amb l’educació 0-3 anys, adjunt un resum del vídeo que van fer al
programa “salvados” sobre l’educació a Finlàndia. Ja que consider que qualsevol
metodologia, manera de fer... d’altres lloc s del món ens pot ajudar en la
nostra feina, i més si parlam del país capdavanter en educació del món, i ara
sabrem perquè...
COMPETÈNCIES TREBALLADES:
1.1, 1.3: Crec que tal vegada en aquesta entrada es poden estar treballant aquestes competències, ja que pens que a través de documentals podem accedir a dades que en poden ajudar a resoldre problemes, dubtes, aportar idees...que ens poden servir en la nostra tasca com a docents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario