Reconstrucció de la situació:
Són les 9 del matí i és el moment de les entrades a
l’escoleta. Estam a l’aula de dos. La mestra seu a una cadira davant l’estora
on hi ha dues nines assegudes que han arribat a l’escola matinera. La mestra
parla amb elles de manera relaxada mentre espera que els infants vagin
arribant.
Na Mariona arriba amb la seva mare i entren les dues
dins l’aula, la nina saluda alegrament a la mestra, que s’aixeca per parlar amb
la seva mare que la reclama. En aquests moment arriba n’Aina amb la seva mare,
que s’acomiaden una de l’altre. N’Aina avui decideix que no vol besades i
s’asseu a l’estona. La mare es queda esperant per parlar amb la mestra. N’Aina
es posa a plorar, molt disgustada. La seva mare, que encara espera per parlar
amb la mestra li diu des de la distància “ Aina no ploris”. La nina de cada
vegada plora més angoixada, la mestra es gira, la mira, i segueix amb la seva
conversa. La seva mare li torna a repetir que no plori. La nina arriba a
calmar-se tota sola, sense que ningú s’acosti a ella, però segueix angoixada,
amb un plor silenciós. Segueixen les entrades amb la mestra al costat de la
porta donant la benvinguda ales famílies
i infants. No és fins el moment en que tots els infants han arribat, que la
mestra torna a seure a la cadira i comença les interaccions amb ells.
-------------------------------------------------------
Anàlisi del cas:
Crec que en aquest moment la mestra s’ha centrat més en
la conversa en les famílies deixant de banda que en aquest moment el més
important és el benestar dels infants i la seva acollida. En aquest moment
n’Aina s’ha sentit buida, i poc acollida, abandonada, això ha fet sorgir d’ella
una angoixa que ningú li ha calmat de manera directa. La mestra, hauria d’haver
tengut en compte que si la conversa que tenia amb la mare de na Mariona era
massa llarga, la millor solució hagués estat deixar el tema per un altre moment
en que ella no hagués hagut de deixar als infants de banda (tutoria). Ja que
els moment de les entrades són per converses puntuals de la vida quotidiana amb
les famílies, i no per parlar de temes personals o de llarga extensió.
Possibles creences de la mestra:
- Quan
hi ha les famílies i la mestra en un mateix espai, és la família qui intervé en
les situacions i necessitats dels infants.
- És més important l’atenció a les famílies que als infants.
- És més important l’atenció a les famílies que als infants.
Com a coneixements teòrics la mestra ha aplicat la
teoria de la importància de la implicació i integració de les famílies dins el
centre. Però s’ha oblidat d’atendre als infants que ho necessitaven.
Ella s’ha basant en la rutina de que els infants, com a
norma general, arriben contents a l’escoleta, i ella pot parla tranquil·lament
amb les famílies. Però aquets cop no ha estat així.
Les preguntes que jo li faria a la mestra per
aconseguir una mica la reflexió i perquè es plateges el moment de les entrades
dins l’aula, o al manco l’actuació d’aquest dia serien:
- Perquè creus que n’Aina s’ha angoixat tant aquest mati?
- Quina ha estat la teva actuació vers ella?
- Que creus que haguessis pogut fer tu per fer que ella es sentis millor?
- Creus que has dedicat massa temps a les famílies deixant una mica de banda els sentiments dels infants?
El que jo hagués fet en aquesta situació, hagués estat
acostar-me a l’infants per aconseguir que es sentís millor, fent-li una
abraçada, una besada i intentar verbalitzar amb ella que és el que li fa estar
trista. En el cas de no aconseguir que es calmàs m’acostaria la mare de na
Mariona i n’Aina acordant un altre moment per parlar amb elles (en el moment de
les sortides, en una tutoria personalitzada...), explicant-li que ara no puc
estar per elles perquè els infants em necessiten.
Consider que el moment de les acollides els matins a l’escoleta
és un moment que la mestra ha de tractar amb molta cura. Pens que sempre s’ha
de tenir present que el més important són els infants, i fer que ells es sentin
bé, a gust i ben acollits. Les famílies també són importants, i aquets moment
és un bon moment de comunicació entre la mestra i elles, però sempre hi quan
els infants estiguin bé i no necessitin l’atenció de la mestra.
COMPETÈNCIES TREBALLADES:
4.1: Estic treballant aquesta competència perquè m'he hagut de plantejar quins són els marcs teòrics que justifiquen la conducta i la manera de fer de la mestra, partint de l'observació que he fet, en aquest cas, el moment de l'entrada dins l'aula.
4.3: Consider que estic treballant aquesta competència perquè estic reflexionant i intent fer hipòtesis de que haguès passat si la mestra haguès actuat d'una manera diferents a com ho ha fet, i com haguès pogut influir en la conducta i reacció de l'infant afectat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario