miércoles, 5 de junio de 2013

Els projectes de millora i els documentals dels meus companys

Després de veure els documentals i els projectes de millora dels meus companys, crec que tothom a fet molt bona feina, que els projectes han duit un procés d'elaboració molt estudiat i treballat. He aprés molt, he agafat idees noves que m'ajudaran a la meva tasca com a docent.

A continuació faré un comentari de cada un dels projectes i documentals que s'han exposat a l'aula, els seus objectius i el parèixer.

Escoleta Fort de l’eau, Maó. Projecte de millora de pati:
Amb aquest projecte el que pretenen es tenir un espai exterior més acollidor i dinàmic, amb l’objectiu de motivar als infants.
La proposta de fer un espai amb material reciclat per poder jugar amb arena i/o pedres. M’ha agradat molt. Crec que és una bona manera d’engrescar als infants, ja que a la vista és molt atractiu i convida a jugar. A més de necessitar una inversió mínima, ja que la majoria del material és pot aconseguir sense haver de comprar.
La idea de implicar a les famílies en la instal·lació es bona, així es senten més participatius dins el centre, i poden veure i viure el projecte de millora en primera persona.
També vull dir que consider que és un projecte de millora molt simple, ja que només han habilitat un racó del pati, tal vegada haguessin pogut ampliar el projecte en diferents espais dels pati.
En el meu centre de treball, de moment no podríem aplicar-ho, ja que no tenim ni arenal, ni pedres o terra per poder fer caure per les rampes dels materials.

Escoleta Fort de l’eau, Maó. Bona pràctica de l’hort:
Les companyes han marcat com a bona pràctica l’hort que es treballa en el seu centre de pràctiques. Un hort on hi participa tota la comunitat educativa, fet que fa que tothom el senti com a seu, i tengui la necessitat de treballar-ho.
L’objectiu que volen aconseguir és que els infants tenguin contacte amb la natura, a més d’adquirir una responsabilitat.
Consider molt bona opció desdoblar els grups per anar a cuidar l’hort, ja que sinó s’acaba convertint en una rutina on els infants no fan més que mirar sense poder participar.
També va agradat molt que l’escoleta compta amb les famílies i en especial amb els padrins per a cuidar l’hort. És bo escoltar i aprendre d’aquells que en saben, i per els infants crec que ha de ser molt enriquidor veure els seus padrins o la gent gran participant a la seva escola.
Estic d’acord amb les meves companyes en la importància de tenir una continuïtat amb aquesta activitat, per tal de no convertir-se en una activitat aïllada que es realitza un pic a la setmana.
A la nostra escoleta no vam poder posar en marxa l’hort que tenim programat, degut a la mala coordinació del personal de l’ajuntament que havia de venir a fer unes tasques per poder començar. Així que hem sembrat en pasteres tomatigueres, pebrers i plantes aromàtiques. Aquetes estan al pati a l’abast dels infants.

Escoleta d’Esporles. La figura de la mestra: rols i mode d’actuació:
Aquest projecte crec que és un dels més complicats que han fet les meves companyes, ja que s’han trobat en la situació d’haver d’analitzar a les seves tutores de pràctiques durant la seva tasca com a docents, i consider que és un tema molt compromès.
La millora de la recerca educativa va ser un projecte determinat pel centre, i on les practicants han hagut d’analitzar i presentar millores referents a les estratègies que utilitzen les docents, amb l’objectiu de crear un esperit crític i millora de les educadores. Aquest ha estat una continuïtat del projecte de millora del curs passat orientat en l’espai i el temps.
Les observacions han estat enregistrades per vídeo, però crec que varen ser molt prudents a l’hora de decidir fer notes de camp, ja que quan una persona sap que l’estan gravant el seu comportament no és natural.
Consider l’escola ha tengut una iniciativa molt bona i de la qual poden treure molt profit, ja que crec que no hi ha un esperit més crític que el de les practicants que entren per primera vegada a un centre després de moltes hores de teories i exemples, per observar i detectar les pràctiques no correctes de les educadores. Seria bona idea aplicar aquest projecte a tots els centres, és important poder veure’ns reflectits i estudiats per uns ulls externs a nosaltres.

Escoleta Huialfas. Sa Pobla. Bona pràctica: racó del moc:
El racó del moc és una proposta que jo ja havia aplicat anys endarrere a l’aula de dos a tres anys. És una molt bona iniciativa per fomentar l’autonomia i deixar als infants un espai per a la seva cura personal. Per fer infants actius i capaços.
La company ha destacat que s’ha de millorar el saber esperar dels infants, ja que quan hi ha alguna novetat a l’aula tots volen anar a provar-ho i descobrir-ho a l’hora.
És important que aquest projecte tengui una continuïtat a torta l’escoleta, i que els infants puguin llevar-se el moc de manera autònoma a tots els espai del centre.

Documental: canvi de bolquers Loczy:
En aquest documental les companyes han volgut reflectir com fan el canvi de bolquer a l’escoleta de sencelles, on apliquen el mètode Loczy. Aquest mètode és basa en un moment íntim i conjunt, on poder fer que l’infant sigui autònom, fer el moment més màgic, natura, amb una connexió entre l’educadora i l’infant. En aquest moment el paper de la mestra és d’observadora i preparadora de l’entorn.
Les mestre de centre ha estat formades per personal especialista en la metodologia.
Personalment crec que ha estat un tema a tractar molt interessant, ja que poques vegades fem referència a aquest moment de vital importància durant la primera infància.
M’ha cridat l’atenció que hi hagués un presentador que conversava amb les mestres en forma de tertúlia, consider que ha estat una bona idea.
En el nostre centre donam importància a aquest moment, i intentam no fer-ho de manera mecànica. És important considerar aquest moment com un moment educatius, i que forma part de l’horari.

Documental: infants amb necessitats educatives especials:
Aquets documental no el vaig poder entendre gaire, ja que no es senti i les converses eren molt monòtones i amb un to molt dèbil.
No estava orientat en l’educació 0 – 3 anys, sinó per a infants més grans.
Pel que he pogut entendre l’objectiu amb aquets infants és treballar l’autonomia, els hàbits i rutines. I que es procura que no hi hagi mancances ni diferència amb els altres companys. També s’explicava el procés que segueixen els infants per a la incorporació dels infants amb necessitats educatives especials a l’escola.
M’ha agradat que s’entrevistessin a famílies amb aquesta problemàtica, encara que no vam poder sentir el que deien.

Cerc que no és un documental gaire atractiu, tal vegada si haguéssim pogut veure com treballen amb els infants dins les aules, hagués estat més representatiu.


COMPETÈNCIES TREBALLADES:

Condider que les competències que hem treballant durant les exposicions dels projectes i la següent valoració han estat:

La 1.2, ja que hem pogut veure i reflexió sobre bones pràctiques i projectes que es duen a terme a les escoletes, i de les quals podem aprendre molt.

També la 5.1, ja que hem pogut diferencia entre allò que és una bona pràctica i allò que no és. Hem diferenciat el que és una bona pràctica i un projecte de millora, poden veure les necessitat de cada centre i de cada un dels grups de practicants. Així com també els hem pogut identificat amb l'ajuda de les nostres companyes i veure de quina manera elles les han resolt o les estratègies que han proposat per millorar-les.

No hay comentarios:

Publicar un comentario